sobota, 7 listopada 2020

Świteź - (2011r.)

 Kochani mam dla was dziś prawdziwą perełkę. Ten zaledwie 20 minutowy film dosłownie wbił mnie fotel. Jeżeli również lubicie animacje, a przede wszystkim potrzebujecie materiałów do porównań np. na maturę ta produkcja sprawdzi się idealnie. 



~ Adam Mickiewicz 


Co dokładnie mam na myśli? Oto przed państwem "The Lost Town of Switez" lub polski tytuł "Świteź". Z czymś się kojarzy? Chętnie przypomnę.

"Świteź" jest to ballada napisana przez Adama Mickiewicza i opublikowana w tomiku "Ballady i Romanse"[1822r.], uważany za pierwsze dzieło romantyzmu w literaturze polskiej (2 LO to dla was ;). 

Brzmi nudno? Otóż wyobraźcie sobie, że ktoś wpadł na genialny pomysł stworzenia animacji na podstawie wspomnianego tekstu. Nadal nieprzekonani? A co jeżeli dopowiem że film ten zdobył szereg nagród z całego świata? Takich jak np. "New York City Short Film Festival – Nagroda dla najlepszego filmu animowanego". 

Ponad to produkcja może się pochwalić niesamowitym tłem muzycznym, który sam w sobie powoduje dreszcze. Oprawa graficzna - godna pozazdroszczenia. Mimo, że film jest z 2011, co dla niektórych z was jest pewnie zamierzchłą przeszłością, twórcy poradzili sobie doskonale i poruszając się raczej w prostych acz niesamowicie uderzających ujęciach, zapewnili filmowi nieśmiertelność. Dodatkowo animacja wręcz perfekcyjnie podkreśla klimat całej historii, będąc mocno inspirowana estetyką typową dla sztuki cerkiewnej(ikony).

Świteź to pełen nawiązań, trzymający w napięciu do samego końca, praktycznie niemy film. I zapewniam was, że choć to 30 minut zdaje się niemożebnie wręcz długim czasem, "The Lost Town of Switez" wciągnie was bez reszty.

Niestety mimo, że przekopałam cały internet nigdzie nie znalazłam wersji online. Jednak gdyby ktoś mimo wszystko się na nią natknął, proszę o pozostawienie komentarza. Z tego co mi wiadomo, film jest do wypożyczenia w bibliotece Raczyńskich, jednak wcale nie zdziwiłabym się, gdyby ktoś tak go polubił, że postanowił go wypożyczyć bezterminowo. Tym czasem zostawiam was ze zwiastunem, który mam nadzieję rozpali w was pragnienie poznania tej animacji. (Kliknij w grafikę aby obejrzeć zwiastun i dowiedzieć się więcej na temat filmu)

Oficjalna strona filmu → www.switez.com


Update: Jest możliwość kupienia filmu online [KLIK]




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Patrocinium - 26 listopada

  Patrocinium czyli inaczej święto patrona, obchodzone jest 29 listopada. W tym roku to już ponad 400 lat obchodów Patrocinium w szkołach pi...